Voor 65 jaar: zomer 1955 in advertenties (13). Hogere wiskunde in de Mascotte-reclame

Roken is een hoofdonderwerp in de reclame die in Het Parool staat, ook in de zomer van 1955. Een actieve adverteerder is Mascotte, het merk van de vloeitjes die shag tot zelfgedraaide sigaretten omtoveren. Drie elementen benadrukt Mascotte steeds en die aspecten worden nauwkeurig in de laboratoria in de gaten gehouden: kleefkracht, brandbaarheid en scheurweerstand. Dat bekt niet zo plezierig, vandaar dat Mascotte tekstueel het 3x beter graag uitdrukt via “rolt beter, plakt beter, brandt beter”.

Mascotte gommé is (anders dan ik dacht) geen Frans merk*), maar tijdens de Tour wordt er in 1955 wel veel in reclame geïnvesteerd. Grote advertenties verschijnen er in de zomer meer dan eens en niet zelden is de essentie een rekensom, een grote rekensom die draait rond een hoeveelheid pakjes shag. Het kan de omtrek en de hoogte van het Paleis op de Dam betreffen, het formaat van een voetbalveld, maar in het geval van vandaag richten we ons op de Brandaris, de vuurtoren van West-Terschelling. Pak pen, papier en calculator er even bij:

Kleefkracht, brandbaarheid en scheurweerstand van Uw Mascottevloeitjes…

Delen we de 1500 meter hoge toren waar Mascotte in theorie mee begint door 28 en we hebben een hoogte van een 53,5 meter – inderdaad een Brandaris. Nu wordt er een even hoge stapel pakjes shag van 1,5 kilometer geconstrueerd – maar hoeveel dat er zijn? Volgens Mascotte 15000 stuks, tien pakjes per meter – werd tabak in zakken van 10 centimeter dik verkocht of maak ik een rekenfout?

Blijf bij de les, want die enorme stapel tabak rookten we – neem gerust aan: de mannen in Nederland – samen per uur op. Laten we niet denken aan lucht- of longvervuiling, maar tot wat voor astronomische hoeveelheden verkochte tabak en dus vloeipapier leidt dat wel niet op jaarbasis? En daarvan neemt Mascotte 70% voor zijn rekening? Ja, dan kan er wekelijks wel een grote advertentie af.

*) Volgens Wikipedia liet een Eindhovense tabakfabrikant de eerste vloeitjes na de Tweede Wereldoorlog (toen papier-invoer verboden was) maken van een partij papier dat in Limburg op de kop getikt was en waarmee normaliter bijbels gedrukt zouden worden.

Over Siemon

Siemon Reker (1950, Uithuizen) was hoogleraar Groninger taal en cultuur aan de Rijksuniversiteit Groningen tot aan zijn emeritaat in 2016. Eerder was hij onder meer streektaalfunctionaris van de Provincie Groningen en actief in de journalistiek (Nieuwsblad van het Noorden, Radio Noord). Publicaties staan onder het kopje C.V.
Dit bericht is geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink.

1 Reactie naar Voor 65 jaar: zomer 1955 in advertenties (13). Hogere wiskunde in de Mascotte-reclame

  1. Rob Alberts schreef:

    Als voormalig shag roker heb ook ik Mascotte gebruikt. Al ging mijn voorkeur uit naar andere vloeitjes.
    Berekeningen van mijn rookgedrag heb ik nooit gemaakt.

    Wel blijf ik onthouden dat ik in dit Millennium nog niet gerookt heb.

    Stille groet,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.