
Als we mevrouw er vóor getekend zien, lijkt de Fiat 600 heel wat groter dan dit cult-autootje in 1955 in de werkelijkheid was. Het is de opvolger van de Fiat 500 uit 1947 (over cult gesproken). De makers vertellen ons dat de automobielwereld er niet over uitgepraat raakt, wát een wagentje die 600! Ga maar na: een vierzitter of tweezits waar een vrácht aan koffers in kan als de achterbank voorover geklapt wordt, twee portieren (opvallend breed), een stille maar pittige motor achterin (!) die bijna alles kan en maar 45 centimeter in het koetswerk steekt!
Niet te geloven. Zo’n autootje heeft ondanks z’n piepkleine formaat tóch nog koetswerk? Hoe vaak past de Fiat 600 in de Chevrolet of Ford die we eerder zagen?
Vier onafhankelijk geveerde wielen én een perfecte verwarming is zelfs bij de prijs van f 4450,- inbegrepen. Dat laatste is helemaal niet nodig als u in de zomer even naar Italië wilt wippen. Overal te parkeren, ook overdwars.

Aanvulling 30.07.2020: Harry Perton meende al dat er nog een kleinere variant was (Fiat Pinda…) en via Twitter kwam een fraaie reactie binnen van Michiel Koldijk:
