Voor 65 jaar: zomer 1955 in advertenties (18). Sunil zonder weken, bleken en blauwen

Wasmiddelen zijn zo’n jaar of tien na de Tweede Wereldoorlog aandachttrekkers in reclameland. Omo, Radion, Persil, ze vechten allemaal om de gunsten van de huisvrouw en zetten grote advertenties daarvoor in. Een grote speler is ook Sunil (van Sunlight, Unilever).

Mevrouw wordt bij de hand genomen, we kijken samen met haar door de microscoop hoe Sunil de was het witst krijgt (kalkzeep is onmogelijk en vuilresten blijven niet achter) en hoe dit wasmiddel minder werk oplevert. Immers, weken hoeft niet, geen scherpe, schadelijke bleekmiddelen gebruiken en blauwen is ook verleden tijd – kijk maar in het pak zo adviseert de buitenzijde: SUNIL is al blauw. Eh, à propos blauwen was vroeger een methode om de was extra wit te krijgen, anders dan Van Dale ons wil doen geloven (“mbt. kalk, linnengoed blauw verven, blauw maken”).

Die kleur, minder rompslomp, de was niet meer hoeven wringen – ik begrijp nu waarom er bij ons thuis Sunil gekocht werd.

Over Siemon

Siemon Reker (1950, Uithuizen) was hoogleraar Groninger taal en cultuur aan de Rijksuniversiteit Groningen tot aan zijn emeritaat in 2016. Eerder was hij onder meer streektaalfunctionaris van de Provincie Groningen en actief in de journalistiek (Nieuwsblad van het Noorden, Radio Noord). Publicaties staan onder het kopje C.V.
Dit bericht is geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.