O schrik: we drinken mínder melk, want we gaan over van dierlijk op plantaardig drinken! Schokkend bericht op Teletekst eerder deze week.

Waarom schokkend en voor wie? We zijn in de jaren ’50 gebombardeerd met advertenties en acties om vooral melk te drinken, driekwart kan de man per dag! De M-Brigade*) was een geslaagde actie om de jeugd geregeld aan een beker melk te helpen én om dat uit te dragen, advertenties ondersteunden dat allemaal, week in week uit. Neem de volgende drie stuks, achtereenvolgens geplaatst in Het Parool van 2 juli, 9 juli en 16 juli 1955:



De boodschap is bijna gelijk aan die van Popey the Sailor, alleen heeft de witte melk de plaats ingenomen van de groene spinazie.
De bescheiden advertenties in stripvorm werden ondertekend met Publicatie Nederlands Zuivelbureau, ’s Gravenhage. Zie voorbij aan het nu missende streepje in die plaatsnaam, merk op dat we hier een ander voorbeeld hebben van een branche-advertentie. Er wordt geen merk genoemd, melk is melk is melk en wie een beetje in de mouwen wil hebben moet voldoende van de witte motor innemen – driekwart kan per man!
*) Een van de acties was een opstelwedstrijd met als prijs voor enkele honderden brigadiertjes een boottrip Rotterdam > Zeebrugge > Dover > Rotterdam. De Waterman verving op het laatst de Zuiderkruis. Kan ik over meepraten, 1962 was het niet?
