Voor 65 jaar: zomer 1955 in advertenties (31). Het blauwe doosje tegen wagenziekte

Aan de vele reclames voor auto’s (automobielen dan nog in 1955) kunnen we het weten en zeker als we bedenken hoeveel er verder geadverteerd wordt voor scooters en bromfietsen of voor vliegreizen: we worden mobieler. Kijk naar deze gegevens van het CBS waarin de ontwikkeling van het aantal auto’s in Nederland is weergegeven:

CBS Aantal personenauto’s per jaar x 1000

Na WO II hebben we snel toenemend een auto en beginnen we grotere afstanden af te leggen, nu ja, een toenemend aantal van ons. Kennelijk was dat niet alleen maar een pretje, getuige betaalde hoekjes in de krant waarin gewezen werd op zee-, lucht- en wagenziekte. Amosyt bovenaan – Het afdoende middel – is een van de tabletten tegen die brrr dreigend-zwart afgebeelde middelen van vervoer, de boot, het vliegtuig en de autobus.

Net als bij bijvoorbeeld de melkreclame moet Supra-vitagist een oppepper van jewelste geweest zijn. Ook een middel tegen reisziekte, betrouwbaar en súper! Dat is vast een nieuw woord (een nieuw voorvoegsel dat we nog moeten leren aaneen te schrijven met het woord waar het bij hoort) in deze jaren, allicht ontleend aan het Engels, allicht het Amerikaanse Engels.

In de naam Suprimal klinkt dat super door (en dus ook superlatief) – in de vorm van een klein hoorspel-op-papier wordt het middel tegen wagenziekte uit het blauwe doosje aangeprezen. Let op de juiste dosering, dan blijft de stemming uitstekend!

Over Siemon

Siemon Reker (1950, Uithuizen) was hoogleraar Groninger taal en cultuur aan de Rijksuniversiteit Groningen tot aan zijn emeritaat in 2016. Eerder was hij onder meer streektaalfunctionaris van de Provincie Groningen en actief in de journalistiek (Nieuwsblad van het Noorden, Radio Noord). Publicaties staan onder het kopje C.V.
Dit bericht is geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink.

1 Reactie naar Voor 65 jaar: zomer 1955 in advertenties (31). Het blauwe doosje tegen wagenziekte

  1. Rob Alberts schreef:

    De commercie weet voor alles de mooiste producten met de mooiste reclames te bedenken.

    Zoals er ook net zo snel weer iets anders kan opduiken.

    Terugkijken naar wat wij allemaal geloofden en dus ook kochten is en blijft vermakelijk.

    Vrolijke en nostalgische groet,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.