Was er bij de firma’s Douwe Egberts en Van Nelle niet een bijzonder groot reclamebudget beschikbaar in 1955? Het is vrij sober wat ze aan advertenties plaatsen in Het Parool.
Van Nelle is qua vorm helemaal zuinigjes te noemen en tekstueel niet minder. Zegt dat iets over de doelgroep? De half-zware shag is pittig dan wel echt als het om de zware gaat, daar moeten we het mee doen. Nu ja, de prijs: een heel pakje voor laten we zeggen de prijs van drie sigaren.
De Koninklijke Douwe Egberts (met een fabriek in Joure (Fr.) en Utrecht (Utr.)) varieert: het beeld van de zilver-shag moet bevestigen en onderstrepen wat we eerder al in taal voorgehouden kregen, D.E. is dé shag! Uit Virginia en superieur natuurlijk op basis van kleur, smaak en geur waar in het fabricageproces zo op gelet wordt, goud-geel, mild en fijn alsof het een sigfaar betrof.
De prijs? Praten we niet over, merkt U in de winkel wel.