Hebben we het in Nederland vandaag over het Nationaal Preventieakkoord (in dit geval het terugdringen van het roken en de mogelijke hulp van een van de Nederlandse politieke partijen aan de tabakslobby: zie Teletekst vandaag, 24.08.2020) kijken we hier toevallig nog eenmaal terug, hoe 65 jaar geleden het roken gepromoot werd. Wellicht de bijzonderste vorm van reclame voor sigaretten in de zomer van 1955 is deze advertentie voor het merk Hunter, zeg maar advertorial:

Dat is een bijzondere vorm van reclame maken voor sigaretten: een nieuw reddingsnet aanbieden voor gebruik onder een helicopter om drenkelingen voor de kust mee op te pikken. Hunter deed het en demonstreerde dat voor officials op Scheveningen. Duizenden bezoekers zagen hoe Marion Verlinden (14) zich uit de kust in het water wierp, zich liet wegstromen om daarna doeltreffend opgepikt te worden.
Voor wat hoort wat. Wat? Niet nodig zei Marion lieftallig, flink maar ook nog bescheiden. Vooruit een paar mooie gramofoonplaten dan, het is haar gaarne gegund. Haar ouders gaven toestemming voor haar deelname aan de demonstratie en ook daar stond iets tegenover: 2000 stuks Hunter! King Size! Het leverde Hunter advertenties op én bijvoorbeeld een (gratis) bericht op de voorpagina van Trouw van 26 augustus 1955 te midden van vooral buitenlands nieuws:

Sigaren, sigaretten, shag – er is (ook) in de zomer van 1955 een massa reclame voor gemaakt. Als illustratie daarvan hieronder een paar diavoorstellingen bij wijze van afronding van dit onderwerp.