Voor 65 jaar: zomer 1955 in advertenties (3). Nescafé laat de koffiepot mopperen

Typisch iets uit de kinderwereld: een pratende koffiepot. Typisch ook iets voor advertenties in de zomer van 1955 – moeder de vrouw bestiert het huishouden en zij kiest voor het comfort van instant coffee > oplosbare koffie > oploskoffie.
Nescafé laat de koffiepot pruttelen, staat immers ongebruikt in de keuken. Vroeger mocht het ding bij het gezellige ochtendbabbeltje aanwezig zijn als lid van het huishoudelijke personeel, nu komt de moderne mevrouw twee tellen in de keuken en… klaar is de koffie via een lepeltje Nescafé! Wat een verschil met vroeger: toen troonde de koffiepot trots naast de melkkan en de botervloot op de etenstafel.

Vroeger. Vroeg in de 20ste eeuw werd oploskoffie ontdekt, bleek vooral voor soldaten in WO II nuttig en zo kwam het na ‘45 Nederland meer en meer binnen. Blijkbaar is Nescafé in de zomer van 1955 nog bezig, zich via reclame een plaats in het Nederlandse huishouden te veroveren. Grote bussen voor ten minste 140 koppen voor nog geen tientje.

Over Siemon

Siemon Reker (1950, Uithuizen) was hoogleraar Groninger taal en cultuur aan de Rijksuniversiteit Groningen tot aan zijn emeritaat in 2016. Eerder was hij onder meer streektaalfunctionaris van de Provincie Groningen en actief in de journalistiek (Nieuwsblad van het Noorden, Radio Noord). Publicaties staan onder het kopje C.V.
Dit bericht is geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.