Voor 65 jaar: zomer 1955 in advertenties (5). Hoe Artis klanten werft

Zeg nu zelf: een riskante reis naar donker Afrika en je leven daar riskeren bij kannibalen of voor f 1,25 (volwassene) of voor f 0,50 (kinderen) kijken naar panters, bavianen en andere dieren van ver? Die keuze is toch gauw gemaakt? Kan deze tekst, kan dit plaatje er 65 jaar later nog mee door bij de Reclame Code Commissie?

De mensen worden in 1955 nog in twee groepen verdeeld: de wel- en de niet-kannibalen maar ook op basis van hun leeftijd. Er zijn volwassen (dan nog 21 jaar) en ieder die nog geen 21 is, wordt kennelijk bij de kinderen gerekend.

De vrees die in de ene advertentie aangewakkerd wordt, is in een andere reclame-uiting van Artis een kwestie van meer of minder comfort. Artis is véel dichter bij dan Azië dus U moest toch wel gek zijn als als U daar helemaal heen zoudt gaan!

Over Siemon

Siemon Reker (1950, Uithuizen) was hoogleraar Groninger taal en cultuur aan de Rijksuniversiteit Groningen tot aan zijn emeritaat in 2016. Eerder was hij onder meer streektaalfunctionaris van de Provincie Groningen en actief in de journalistiek (Nieuwsblad van het Noorden, Radio Noord). Publicaties staan onder het kopje C.V.
Dit bericht is geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.