Voor 65 jaar: zomer 1955 in advertenties (33). Confectiepersoneel gevraagd via idioom

Met een hardnekkigheid die doet veronderstellen dat het probleem groot is, werft de NCI de hele zomer door nieuw, jong vrouwelijk personeel via advertenties in Het Parool. En het zijn geen kleintjes waarmee de Nationale Confectie Industrie zich richt tot het meisje, dat weet wat ze wil en veilig spoort. In andere publicaties staat dat ze serieus is en vooruit wil, dat ze werkelijk uit haar ogen kijkt:

Het bureau dat voor de NCI reclame maakt gooit het over de boeg van het Nederlands, Nederlandse uitdrukkingen. Stap niet in de verkeerde trein, dan ben je nog verder van huis! Kies de NCI dan spoor je veilig! Of neem deze twee, zelfde zomer van 1955:

De NCI wisselt deze taalspelletjes af met wat serieuzer overkomende advertenties, adviezen van een ervarener dame:

Geef mij maar de NATIONALE – hoe hebben ze het bedacht.

Over Siemon

Siemon Reker (1950, Uithuizen) was hoogleraar Groninger taal en cultuur aan de Rijksuniversiteit Groningen tot aan zijn emeritaat in 2016. Eerder was hij onder meer streektaalfunctionaris van de Provincie Groningen en actief in de journalistiek (Nieuwsblad van het Noorden, Radio Noord). Publicaties staan onder het kopje C.V.
Dit bericht is geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.