Voor 65 jaar: zomer 1955 in advertenties (38). De reclame voor de sigaar, fijn en toch betaalbaar

Op éen dag kunnen verschillende sigarensoorten in een advertentie strijden om de gunst van de krantenlezer, in dit geval Het Parool van 8 juli 1955. Het gaat om Hofnar, Panter en Regal:

De fijnste vacantie-sigaar…
Het fijnste der Deli-tabakken…
Een lichte, kloeke knak…

Net als bij sigaretten (dat woord betekent eigenlijk ‘kleine sigaar’, cigarette) moet de krant wel veel verdienen aan advertenties voor de grotere broer, de knak. Neem ook dit rijtje met Hudson, Ritmeester en Schimmelpenninck:

In de praktijk werd er voor de sigaren van Ritmeester enorm veel reclame gemaakt (althans in de zomer van 1955). Let overigens op de prijsverschillen: Hofnar 35 ct, Hudson (sigaartjes) 12,5 ct per stuk maar desondanks als uitzonderlijk goed aangeprezen. Hoeveel reuzenpakken Sunil kon moeder voor de prijs van een doosje (of blikje tegen breuk) met tien sigaren kopen, hoeveel familietubes tandpasta van Macleans?

Wat de taal betreft: in de meeste advertenties prijkt het woord fijn. Opmerkelijk is de uitsmijter die Schimmelpenninck daar telkens nog weer aan toevoegde. “Fijn, die ken ik” lijkt erop te wijzen dat Schimmelpenninck geschreven werd maar dat gewoonlijk “Schimmelpennik” gezegd is. Bij de merknaam Honig (stroop, vermicelli e.d.) is in 1955 vast nog “Honig” of “Honeg” gezegd en later pas “Honing”.

Over Siemon

Siemon Reker (1950, Uithuizen) was hoogleraar Groninger taal en cultuur aan de Rijksuniversiteit Groningen tot aan zijn emeritaat in 2016. Eerder was hij onder meer streektaalfunctionaris van de Provincie Groningen en actief in de journalistiek (Nieuwsblad van het Noorden, Radio Noord). Publicaties staan onder het kopje C.V.
Dit bericht is geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.